Щоб по-справжньому любити рідний край,
його треба добре знати. Це знання не лише підносить
і звеличує людину, розширює її світогляд,
воно є своєрідним містком, що єднає покоління
минулі з поколіннями нинішніми й прийдешніми…
П.Тронько
Реалізація Нової української школи, новий Закон України «Про освіту» ставить перед освітянами надзвичайно важливе й невідкладне завдання – виховання справжнього громадянина й патріота рідної землі. Тільки люди, віддані українській національній ідеї, здатні відстояти незалежність і соборність України, вивести її з соціально-економічних труднощів, політичних колізій на шлях прогресу й процвітання. Сьогодні необхідні висока патріотична самосвідомість і міцна громадянська позиція кожного члена українського суспільства. Сформувати їх допомагає вивчення краєзнавчого матеріалу, зокрема життєвого, творчого шляху, громадської діяльності видатних постатей рідного краю. Їх роль у формуванні громадянських якостей учнівської молоді обговорювали учителі українознавства, 10 листопада 2017 року під час проведення міського-семінару-практикуму на базі Чернівецької ЗОШ №20.
Розпочала семінар-практикум Алла Ткач, методист міського методичного центру закладів освіти Чернівецької міської ради, яка підкреслила актуальність обговорюваної проблеми. «Ми можемо любити тільки те, що ми знаємо, і треба дати змогу дітям глибоко знати рідний край, його історію і культуру». Ці слова Софії Русової мають бути девізом українознавчої роботи в кожному навчальному закладі», – наголосила методист.
Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20 знана у місті як «школа-родина». Уже більше 15-ти років педагогічний та учнівський колективи працюють над реалізацією проекту «Школа-родина», яка включає в себе 3 моделі – три ступені навчання. Особлива увага звертається на взаємодію закладу з родинами школярів. Саме на цю родзинку звернула увагу директор Жанна Іванівна Деркач, презентуючи візитку навчального закладу.
Організація українознавчої роботи в закладі – одне із основних завдань, над якими працює заклад. Як вона проводиться, що найбільше полюбляють учні, учителі та батьки – ці та інші аспекти цього напрямку роботи презентувала заступник директора з навчально-виховної роботи Галина Орестівна Ротар.
Розкриваючи питання «Роль краєзнавства у формуванні громадянської компетентності як важливої складової загальних цілей сучасної освіти», окреслюючи суть та напрямки організації краєзнавчої роботи в школі, методист Алла Ткач наголосила: «Пізнання «малої батьківщини», її минулого й сучасного, знайомство з видатними постатями рідного краю — важлива передумова формування особистості, її свідомої участі в житті держави. Крізь призму вже узагальненого й осмисленого історичного досвіду твориться сьогодні картина минулого і закладається основа майбутнього».
Практична частина семінару розпочалася самопрезентацією Ірини Олександрівни Романюк-Балан, учителя українознавства, в якій учитель розкрила «секрети українознавчої роботи», своєї творчої лабораторії. Все, що вона робить, пронизане любов’ю до своєї праці і зроблене з любов’ю.
Після перегляду фрагменту виховного заходу на тему «Родинне виховання – основа формування громадянської компетентності дитини, становлення її як особистості», презентації учнівських проектів «Визначні особистості Буковини» (Михайло Івасюк. Володимир Івасюк) учасники семінару ухвалили ряд рекомендацій та висловили слова вдячності адміністрації закладу, вчителю українознавства Ірині Олександрівні за презентацію системи українознавчої роботи в школі, за проведений час у світі духовності, музики і душевної краси.
Особлива вдячність ЗОШ №20 за організацію екскурсії в музеї Кіцманщини – Володимира Івасюка у Кіцмані, Дмитра Гнатюка у Мамаївській ЗОШ №2, Івана Миколайчука в Чорториї, – які відвідали учасники семінару.