Серед усіх наук, що відкривають людству шлях до пізнання законів природи,
наймогутніша, найвеличніша наука – математика.
С. Ковалевська
Підходить до завершення перший рік реформи середньої освіти, адже з 1 вересня 2022 року всі українські п’ятикласники почали вчитися за стандартами Нової української школи. Концепція Нової української школи передбачає оновлення змісту освіти й спрямована на новий освітній результат: формування компетентностей, вміння здобувати і застосовувати знання у нових навчальних та життєвих ситуаціях, реалізацію принципів, зорієнтованих на розкриття особистісних можливостей та інтересів учнів з метою формування успішної, цілеспрямованої та самостійної особистості. Усе це передбачає впровадження в освітній процес нових підходів до навчання. Ці та інші питання були обговорені вчителями математики на методичному заході – панорама методичних знахідок ”Нова українська школа – нові підходи та можливості”, який відбувся в онлайн-режимі 22 березня 2023 року.
Розпочала захід Інна Терлецька, консультант ЦПРПП, яка у своєму виступі звернула увагу на завдання та виклики, що постали перед вчителями, які почали викладати в 5-х класах Нової української школи – це ознайомлення з Державним стандартом базової середньої освіти, вибір модельних програм та підручників, створення навчальної програми. Окрім цього, змінився підхід до оцінювання навчальних досягнень учнів, і вчителі мають вміти використовувати техніки та інструменти формувального оцінювання, оцінювати групи загальних результатів навчання та розробляти критерії оцінювання.
Як саме вирішують ці та інші завдання під час викладання математики у 5-х класах Нової української школи поділилися учителі математики Чернівецької ТГ.
Про виклики НУШ, вибір інструментів та методів організації навчання на уроках поділилася учитель математики ліцею №1 математичного та економічного профілю Ніна Виклюк. Ніна Василівна, яка працює за модельною програмою авторів Скворцової С.О., Тарасенкової Н.А., звернула увагу на електронну підтримку до підручника “Математика” (авт. Тарасенкова Н.А. та ін.) – сайт “Науково-дослідна лабораторія математичної освіти” та продемонструвала зразки завдань для формування та перевірки предметних компетентностей.
Досвідом роботи щодо формування в учнів 5-х класів математичної компетентності поділилася Наталія Гунько, учитель математики ліцею №19 ім. О. Кобилянської. Наталія Оттівна викладає математику за модельною програмою та підручником Істера О.С. Вчителька поділилася з колегами різними техніками формувального оцінювання, формами роботи з учнями та прикладами вправ та задач, які вона використовує для формування ключових та математичної компетентності в учнів.
Учителі математики гімназії №7 Наталя Стрельнікова та Олександра Палійчук працюють за модельною програмою авторського колективу Мерзляк А.Г. та ін. та підручником до нього авторів Кравчук В.З., Янченко Г.М. Наталя Іванівна та Олександра Дмитрівна продемонстрували різні практичні форми діяльності на всіх етапах уроку математики в 5 класі. Особливу увагу звернули на вправи, які використовують під час актуалізації опорних знань та проєктні роботи, які виконують п’ятикласники.
Вчитель математики ліцею №17 “Успіх” Марина Чікал пройшла курси підвищення кваліфікації від Інституту педагогіки НАПН України Національної академії педагогічних наук України за темою «Європейська якість навчання для кращої успішності учнів Нової української школи», що проводилися в рамках Модуля Жана Моне. Марина Іллівна ознайомила учасників заходу із завданнями зі “Збірника завдань для розвитку математичної компетентності у форматі PISA”, співавтором яких вона є. Вчителька звернула увагу на структуру компетентнісних задач, які є у збірнику і які можна використовувати на уроках математики у 5-х класах.
Інна Терлецька, консультант ЦПРПП, підвела підсумки обговорених проблем та особливу увагу звернула на використання різних технік формувального оцінювання, продемонструвала приклади оцінювання груп загальних результатів навчання, ознайомила з навчально-методичним забезпеченням до підручників математики для 5-го класу різних авторів та ресурсів PISA для використання у професійній діяльності вчителя, які можна знайти на блозі Інни Дмитрівни.
На завершення учасники онлайн-заходу обмінялися враженнями від почутого та подякували спікерам за цікаву й змістовну інформацію.