Серед сучасних технологій навчання, які допомагають учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Вона допомагає вчителю підвищити мотивацію учнів, більш раціонально побудувати процес навчання. Як організувати навчання за цією технологією, які методи та прийоми можна використати на уроках – ці та інші питання обговорено під час міського семінару-практикуму учителів-україністів з проблеми «Формування критичного мислення як важливої складової навчальної діяльності на уроках української мови та літератури», який відбувся 11.10.2019р. на базі Чернівецької ЗОШ № 24 ім. О. Кобилянської.
Розпочався семінар-практикум зі знайомства з Чернівецькою ЗОШ № 24 ім. О.Кобилянської. У вітальному слові директор школи Легусова Уляна Іванівна розповіла присутнім про історію навчального закладу, його традиції, досягнення та успіхи, про участь учнівського та педагогічного колективів у різних освітніх проектах.
Теоретичну частину семінару продовжила Ткач Алла Василівна, методист міського методичного центру закладів освіти управління освіти Чернівецької міської ради, яка провела екскурс в історію виникнення та розвитку технології критичного мислення. Ознайомила з особливостями планування уроку за цією технологією, окремо виділивши найпопулярніші методи для кожного з його етапів. Підкреслила, що саме ця технологія допомагає педагогам у формуванні ключових компетентностей школярів.
Теоретичні основи технології розвитку критичного мислення розкрила присутнім і Матоніна Раїса Дем’янівна, вчитель початкової школи ЗОШ № 24, тренер платформи «Критичне мислення» на державному рівні. У виступі вчителька вказала на переваги уроку в системі КМ перед традиційним навчанням, зазначила, що критичне мислення не просто технологія навчання, а спосіб мислення сучасної людини.
Прийдун Тетяна Петрівна, учитель української мови та літератури ЗОШ №24, презентувала учасникам семінару досвід закладу щодо використання технології розвитку критичного мислення з метою розвитку усвідомленого читання, ознайомила з цікавими методами розвитку артистичного читання, розповіла про проведення шкільного читацького квесту та інших цікавих позакласних заходів з використанням технології розвитку критичного мислення.
Лозова Ольга Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи ЗОШ №24, підкреслила, шо в закладі технологія розвитку критичного мислення – одна з найпопулярніших, яку впроваджують всі шкільні педагоги. Багато вчителів, у тому числі й учителі української мови та літератури, пройшли навчання на платформі “Критичне мислення” і мають відповідні сертифікати. На базі школи систематично проводяться демонстраційні уроки, тренінги для учителів області з цієї проблеми.
Практичне застосування методів технології розвитку критичного мислення вчителі мали змогу побачити на прикладі пристендового уроку з української літератури в 5 класі на тему «Іван Франко – дитячий письменник. І.Франко – казкар та його збірка «Коли ще звірі говорили», який презентувала Равлюк Богдана Богданівна, керівник шкільного методичного об’єднання вчителів української мови та літератури. Вчитель продемонструвала, як на прикладі вивчення біографії письменника учні вчилися прогнозувати тему уроку, висувати гіпотези, визначати завдання заняття, відрізняти факти від суджень, розвивати вміння стисло, чітко висловлювати думку, складати Ментальну карту письменника.
На завершення зустрічі філологи мали змогу застосувати отримані теоретичні знання на практиці, ставши активними учасниками ділової гри «Урок за технологією критичного мислення на основі твору І. Франка «Захар Беркут», яку провела Руснак Світлана Михайлівна, учитель української мови та літератури. Уже на початковому етапі учасники ділової гри методом передбачень визначали тему уроку та його цілі. Об’єднавшись у групи та підібравши їй відповідну назву за кольором хустинки («Фіалки», «Волошки», «Соняшники», «Оливки», «Чорнобривці»), опрацювали певні стратегії (методи та прийоми) критичного мислення: «6 капелюхів», «Дерево рішень», «Кластер», «Сюжетна таблиця», «Товсті і тонкі запитання», «Буктрейлер».
Особливе захоплення та схвалення «учнів» викликала фізхвилинка за технологією кінезіології. Учасникам слід було виконати прості рухи (вони активізують пам’ять, увагу, покращують психоемоційний стан), але у незвичному порядку, перевтілитися у «слоників», що спостерігають за власним хоботом.
Систематизуючи побачене, учасники зустрічі заповнили Карту-поняття «Критичне мислення».
Для підведення підсумку семінару-практикуму Ткач А.В. використала метод технології розвитку критичного мислення «Таблиця «З-Х-Д» («Знаємо» – «Хочемо дізнатися» -«Дізналися»), інтерпретуючи її на «З собою візьму» – «Хочу запитати» – «Дай, Боже, ..».
Учасники підкреслили актуальність проблеми семінару, високо оцінили його проведення, відзначили глибоку методичну компетентність організаторів у технології розвитку критичного мислення та практичну спрямованість заходу, ставили запитання організаторам зустрічі та висловлювали побажання. Ухвалено ряд рекомендацій.
Ірина Євгенівна Чифурко, учитель української мови та літератури ЗОШ №4, від імені вчителів української мови та літератури міста висловила подяку за проведення семінару-практикуму такими поетичними рядками:
Жовто-хризантемно зустріч провели…
Багато інформації ви нам донесли,
Вивчити змусили фрази карколомні –
Моменти були переломні…
Шість капелюхів приміряли невміло.
Але в незвідане ступаємо ми сміло…
Зрозуміли, що щаблонне мислення тут «не пройде»,
Свою форму роботи кожен знайде.
Систему вправ напрацювали
І методичні витребеньки з собою взяли,
За що ми щиро вдячні ВАМ!
Хвала таким КОУЧ-ТРЕНЕРАМ!!!
Р.S. Управління освіти, міський методичний центр висловлюють щиру подяку адміністрації та педагогічному колективу Чернівецької ЗОШ №24 ім.О.Кобилянської за проведення міського семінару-практикуму учителів української мови та літератури.